Bane NOR er i tillegg til å være ansvarlig for utvikling, drift ogvedlikehold av jernbanenettet i Norge, også en stor eiendomsaktør. Blant anneteier og drifter togstasjoner og områder rundt stasjonsområdene, inklusiv areal tilbilparkering. Bane NOR ønsket å se på mulighet til å frigjøre parkeringsplassertil de som ikke har gang, sykkel eller kollektiv som alternativ fremkomstmiddeltil stasjonen ved å «nudge» folk over på sykkel.
Dette er et ledd i Bane NOR sin parkerings- og mobilitetstrategi om å bidratil mer bærekraftige reisevaner og mindre bilavhengige byer.
Dette prosjektet var et intensivt innovasjonsprosjekt over en 10 ukers periode finansiert av et spleis mellom Bane NOR og såkalte «StartOFF midler»fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). Dette satt en deltekniske begrensinger både for løsning, nedslagsfelt og testperiode. Men somogså skapte tydelige rammer for hva vi måtte holde oss innenfor og kunne forvente av resultater.
I prosjektet samarbeidet vi med reisevaneappen Kobla for å både kunne målehvor vidt vi klarte å endre folks reisevaner, og snakke direkte til de viprøvde å påvirke. I tillegg benyttet vi Bane NOR sin parkeringsapp for årekruttere bilkjørende deltakere til prosjektet via sms og pushvarsler.
Noe av det viktigste premisset for å få til atferdsendring er å redusere barrierene som hindrer målgruppen i å få til endringen vi ønsker. Det handler rett og slett om å gjøre det lett for dem å gjøre det vi ønsker.
Tross for at mange i Lillestrøm bor tett på togstasjonen, og det er bygget rikelig med sykkelveier, valgte vi et nedslagsfelt på de som hadde maksimalt 5km å sykle til togstasjonen som utvalgt målgruppe, for at barrierne potensielt for å flytte de over til sykkel var enda lavere.
Geosegmentering i Kobla appen sørget for at vi nådde de rette brukerne.
Oppskriften vi benyttet for å prøve å påvirke atferden til deltakerne er basert på en velstudert forskningsbasert oppskrift for atferdsendring som kort oppsummert går på å:
1) Setteseg et mål : Eksempel sykle x antall ganger til toget i løpet av en uke
2) Monitorereegen atferd og mulighet til å følge med på den over tid
3) Få tilbakemelding (Feedback) om man klarer målet man har satt seg
Fordi dette nettopp var et innovasjonsprosjekt var mye av målet å lære i løpet av prosjektperioden hva som faktisk flyttet folk over fra bil til sykkel.
Derfor satt vi opp tre spor deltakerne kunne velge seg å melde seg på somen utfordring som gikk over 4 uker, som samtlige fulgte den samme oppskriften.
• Sykle minst 2 ganger i uken i 4 uker mot å få halv pris på periodebillettpå toget
• Sykle minst 2 ganger i uken mot å få garantert parkeringsplass de dagenedu trenger det
• Få låne en gratis elsykkel fra Joule i de 4 ukene prosjektet pågikk
De fikk fire nudger hver i uken, tilpasset utfordringen de hadde meldt segpå, samtlige som vi kunne fortelle de hvor mye de hadde klart å sykle og hvormye de måtte sykle resten av uken for å nå målet.
Nudgene vi benyttet var;
Av de 500 bilistene vi nådde med push og sms var det 150 vi konverterte videre til landingssiden, en konvertering på ca 30%, samt at 32 personer meldteseg på én av de tre sporene, som gir en konvertering på 20%.
Utfordringen de fleste meldte seg på var, å sykle seg til rabatt(x) lånesykkel (x) og sykle mot garantert parkering (x).
Tilsammen syklet deltakerne over 250 km i løpet av de fire ukene.
Deltakeren som syklet flest var 24 turer på fire uker.
Likevel var det kun 1 deltaker som klarte å sykle minst 2 ganger til togstasjonen i uken, fire uker på rad, og med dette fikk halv pris på et månedskort fra Vy.
Til tross for dette viste prosjektet seg å skape stor interesse kun via rekruttering i en parkingsapp (over 150 besøkende på landingssiden) og videre32 deltakere, dette beviser at det både er ønske og vilje for bilistene å legge om vanene sine og bytte ut bilen, men at middelet for å nå målet ikke dette prosjektet ikke viste seg å være betydelig nok.
Tross begrenset tid og rammer i dette prosjektet ble kompleksiteten vel høy,både for deltakerne og for selve gjennomføringen.
Det krevde mye teknisk å få systemene, parkeringsapp, sms, landingsside ogKobla app, samt Joules egne bookingsystemer for el-sykler til å både snakkesammen og fremstå helhetlig og sømløst.
I tillegg krevde vi mye av deltakerne både når det kom til det å finne ut avalt selv, uten onboarding, og at de skulle gå fra null til to sykkelturer iuken.
I tillegg lot ikke Koblas rapporteringsmuligher oss få statistikk på hvemsom hadde lest og åpnet hvilke nudger, om i det hele tatt. Noe som hadde gittoss verdifull innsikt på effekten av meldingene vi sendte ut.
Alt i alt enormt mye læring på kort tid. Noe vi allerede har tatt med ossvidere inn i andre liknende prosjekter.