Hvordan bruke nudging til å redusere antall plastposer på Svalbard

Se prosjekt

Bakgrunn

EU har vedtatt et nytt direktiv som tilsier at vi nordmenn må redusere antall plastposer med 70 % innen 2025. Det betyr at vi må gå fra dagens 140 poser per person i året, til 40. På bakgrunn av dette ble vi engasjert av Handelens Miljøfond og Coop Svalbard, for å bidra til å oppnå plastposereduksjon på Svalbard, to år før resten av Norge og Europa!

I tett samarbeid med de ansatte på Coop Svalbard, skal vi gjennom 2023 jobbe med ulike nudgetiltak for at de skal klare å nå målet om 40 poser per innbygger, og med det sette Europarekord i færrest antall plastposer per innbygger.

Prosess

Vi jobber kontinuerlig med å identifisere barrierer og motivasjon som kundene opplever i konteksten av kjøp (forhold tilknyttet butikk). Vi identifiserer fortløpende måter systemet rundt plastposer kan endres for å redusere bruken av plastposer, og implementerer ulike nudgetiltak i både de betjente og i selvbetjeningskassene. Vi har synliggjort alternativer til plastposer (avfallsposer til restavfall og gjenbrukbare handlenett til matvarer), og jobbet med hvordan oppmuntre til å velge disse. Videre har vi gjort justeringer rundt hva de ansatte sier og gjør i møte med kundene.

Oversikt over noen av tiltakene

  • Flyttet plastposer bak kassen så kundene ikke kan ta selv.
  • Avfallsposer på rull er plassert mer synlig i butikken (majoriteten bruker plastposene som søppelposer og trenger påminnelse om alternative, mer miljøvennlige poser).
  • Redusert prisen på avfallsposer på rull.
  • Informasjonsstand i butikk (3 dager kick off) hvor det ble delt ut gjenbrukbare handlenett, avfallspose på rull og et informasjonsbrev til alle kundene om prosjektet og målet om redusert antall plastposer per innbygger.
  • Endret kommunikasjon. Blant annet sier de som sitter i de betjente kassene nå: “Har du med pose?” i stedet for “Vil du ha pose?”. Det blir også gitt påminnelse til kundene om hva posene koster (at de ikke bare kan få disse).
  • Utformet ulike budskap ut fra prinsipper innen atferdspsykologi og nudging ved kasse / utgang / ved stand som skal bidra til redusert kjøp av poser.
  • Laget et kontinuerlig tilbakemeldingsløp hvor kundene får vite hvordan de ligger an til å nå målet om 40 poser per innbygger (sosiale medier + butikk).

Resultat

Prosjektet startet i desember 2022 og skal pågå hele 2023. Vi gjør stadig endringer med utgangspunkt i hva resultatene viser, hva som har effekt av tiltakene og nye tiltak tilpasset årstid, høytider, ferier, turistsesong etc.

Foreløpig viser resultatene en lovende nedgang på over 65% i bruk av plastposer, en økning på 138% i bruk av gjenbrukbare handlenett og 150% økning i kjøp av avfallsposer på rull (til restavfallet vårt).

Vi undersøker nå hva som gjøres i andre land for å hente inspirasjon til ytterligere tiltak for å sikre at innbyggerne på Svalbard når målet. Oppslutningen rundt prosjektet har vært svært overveldende positiv. 

Vekst og varig effekt
Mer effektive kampanjer

Hva fungerte ikke?

Det viste seg både vanskelig å måle og observere at ulike nudger ved ulike selvbetjeningskasser gav noe utslag effektmessig.