Hvordan få folk til å sortere avfallet sitt på avfallstasjonen i Alta?

Se prosjekt

Bakgrunn

Vest Finnmark avfallsselskap (Vefas) bestemte seg for å undersøke om atferdspsykologi og nudging kunne få innbyggerne i Alta til å sortere avfallet sitt bedre på Stengelsmoen gjenbruksstasjon. De hadde også mål om å øke kunnskapen hos kundene om hvordan og hvorfor det er viktig å sortere. 

Prosess

De fleste kundene ønsker å gjøre det rette, men veien til restavfallet er kort dersom det å sortere avfallet blir for komplisert. For å oppnå økt sorteringsgrad gjennomførte vi i nudgelab intervjuer med ansatte og kunder, gjorde observasjoner på gjenbruksstasjonen før og etter innføring av tiltak, og innhentet innsikt fra ulike gjenbruksstasjoner for å vite hvordan andre gjør det, hva fungerer og hva er utfordringene de har. Basert på denne innsikten kom vi frem til flere ulike tiltak vi testet i perioden juni til desember 2023. 

Oversikt over noen av tiltakene som ble iverksatt:

  • Nye skilt for 20 fraksjoner på gjenbruksstasjonen. Bruk av nasjonal merkeordning, nummerering og prioriterte lister over hva som kan kastes (ja takk) og ikke kastes for hver fraksjon (nei takk), med tydelig merking av hvor alt på “nei takk”-listen kan kastes.

  • Skilt med informasjon om at man skal ta avfall ut av plastsekker og sortere 
  • Endret plassering av enkelte av containerne for bedre tilgjengelighet 
  • Laget overbygg for flere containere og særlig for små fraksjoner som batteri, el-avfall, lysstoffrør etc. 
  • Innføring av “kastesone”, som innebærer at kundene ikke kan rygge helt inn til containerne når de skal kaste avfallet sitt.
  • Kundeveiledning på stasjonen
  • Innføring av mottak av farlig avfall (kundene slipper å dra to steder)

Resultat

Resultatene viste en nedgang i restavfall i eksperiment perioden på 46 tonn. Kostnadsbesparelsene var på et betydelig beløp som antas å øke dersom effekt vedvarer. Besparelsene er et resultat av økt sortering av salgbart avfall som Vefas og nedgang i avfall som Vefas betaler for å bli kvitt. I tillegg har kundetilfredsheten gått opp, særlig er kundene glad for veiledning på stasjonen og tilbakemeldingene på de nye skiltene er at de gjør det enklere å kaste rett. 

“De skiltene er veldig fine, det går ikke an å kaste feil her nå”.
“Jeg synes skiltene er helt geniale. At det står "ja takk” og “nei takk” - og at det står hvor vi skal kaste det som står på “nei takk-listen”.

Det blir interessant å følge utviklingen videre for å vite om dette er varige endringer, at mengde restavfall reduseres ytterligere  i tiden fremover. Det blir også avgjørende å følge opp den gode trenden når ny stasjon skal stå ferdig i løpet av 2024. Videre resultater vil bli lagt ut her i løpet av året.

Bedre kundeopplevelser
Treffsikre produkter og tjenester

Hva fungerte ikke?

Tross at mange endret kasteatferden, kunne vi observere at enkelte ved en ubemannet stasjon fortsatt ikke;

  • Leste skiltene
  • Noen av kundene rygget fremdeles helt inntil containerne, de respekterte ikke “kastesonen”. Dette ble bedre etter at det ble tydeligere markert med en hvit stripe hvor bilene skal stoppe.
  • Flere av kundene tok ikke søppelet sitt ut av sekkene de kommer med. Dette vil antakelig bli bedre når gjennomsiktige sekker innføres.