Er det mulig å bli en mer oppmerksom sjåfør på åtte uker?

Se prosjekt

Bakgrunn

Det ønsket vi å finne ut sammen med Statens vegvesen og satt derfor opp eksperimentet: “Kjøreutfordringen - Bli en mer oppmerksom sjåfør”.

De aller fleste mener at de selv er oppmerksomme sjåfører. Til tross for dette er uoppmerksomhet medvirkende årsak til 1 av 3 dødsulykker i trafikken. Derfor er det helt avgjørende at vi har full oppmerksomhet på kjøringen. 

Likevel er listen lang med ting vi gjør mens vi kjører. Mobil og skjerm er gjerne det første man tenker på, men vi holder også på med musikk, vi tenker på andre ting, spiser og drikker, tar snus, hjelper barn i baksetet etc. Derfor inviterte vi sjåfører i Norge til å bli med på “Kjøreutfordringen” ved å velge en atferd de skulle slutte å gjøre mens de kjører.

Prosess

Over 200 deltakere ble rekruttert til en kontroll- og testgruppe. Alle deltakerne svarte på spørreskjema før og etter de åtte ukene hvor testen pågikk, og alle ble bedt om å skrive ned hva og hvordan de skulle klare å slutte med sin valgte uvane.

Testgruppen fikk daglige påminnelser (nudge) i form av sms med spørsmål om de hadde kjørt dagen før og om de hadde klart å la være å gjøre det de valgte, for eksempel “Klarte du å la være å spise?” I tillegg fikk de en ukentlig sms med motiverende innhold (nudge) basert på det vi vet kreves for å danne vaner.

Resultat

Så, er det mulig å bli en mer oppmerksom sjåfør? Svaret er JA! Resultatene viste at deltakerne i svært stor grad klarte å la vær å gjøre det de hadde bestemt seg for.
Det vanskeligste var å la være å holde på med musikk og det å tenke på noe annet, men også disse deltakerne klarte i å bli mer oppmerksomme.

Samtlige deltakere var veldig godt fornøyd med egen innsats og mange anbefaler at andre må få samme mulighet.


Mange av deltakerne i testgruppen opplevde at de daglige påminnelsene hadde en veldig positiv effekt på dem, at det ga dem mestringsfølelse. Intensjonen deres om å være oppmerksomme økte, og de la mer planer. Flere rapporterte at de laget strategier for seg selv for å unngå å gjøre uvanen sin. For eksempel bruke stemmestyringen fremfor å ta frem mobilen, stille inn musikk og GPS før de starter å kjøre, eller si ifra til andre i bilen at de ønsker å fokusere. 

Det positive var at også de i kontrollgruppen som ikke fikk daglige påminnelser hadde effekt av utfordringen. De la også mer planer, og ble mer bevisst egen atferd i bil. Det betyr at noe så enkelt som det å konkretisere hva vi gjør når vi er uoppmerksomme og lage en plan for hvordan man skal klare å slutte med en bestemt uvane, har positiv effekt på oppmerksomheten vår! 

Til høsten starter Statens vegvesen nasjonale kampanje basert på vårt arbeid, hvor målet er at samtlige sjåfører i Norge velger en atferd de skal slutte å gjøre når de kjører, og at vi således bidrar til å nå nullvisjonen som er visjonen om ingen drepte eller hardt skadde i veitrafikken. Det hele er en del av Statens vegvesen pågående nasjonale oppmerksomhetskampanje «Takk for oppmerksomheten». Kampanjen er langsiktig og avsluttes i 2027.

Tross for at hele eksperimentet har hatt en en overveldende positivt resultat både i kontrollgruppe og blant eksprimentdeltakerne, gjenstår det å se det nasjonale skaleringspotensialet som står for tur til høsten.  

Realisering av strategi og organisasjonsendringer
Mer effektive kampanjer

Hva fungerte ikke?

Til tross for at det viste seg at deltakerne endret atferd i løpet av testperioden, viste spørreskjema to at de ikke viste tendenser til holdningsendringer i løpet av de 8 ukene. Alle deltakerne skal følges opp om ett år for å undersøke langtidseffekt, og først da kan vi se om de har endret holdninger på lengre sikt.